Dwa pasy i więcej w twoim kierunku
W drugiej części tekstu o wyprzedzaniu zajmiemy się manewrem na drodze jedno i dwujezdniowej gdy są wyznaczone co najmniej dwa pasy do jazdy w twoim kierunku ruchu. Wyprzedzanie tutaj jest zdecydowanie łatwiejsze niż to przedstawione w pierwszej części artykułu, bo podczas wykonywania manewru nie wjeżdżasz na pas w przeciwnym kierunku ruchu, a więc już nie martwisz się pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka, ale uważnym też musisz być.
Na obszarze zabudowanym
Jeżeli na jezdni, w obszarze zabudowanym, są wyznaczone co najmniej dwa pasy w twoim kierunku ruchu, możesz wyprzedzać zarówno z lewej, jaki i prawej strony. Wymaga to jednak wyjaśnienia.
Ogólną zasadą jest, że kierujący powinien się poruszać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. A więc przy dwóch pasach w twoim kierunku ruchu generalnie powinieneś poruszać się pasem prawym, a jeżeli nie jest to możliwe to dopiero pasem lewym. Dla kierowców intuicyjne stało się, że pojazdy poruszają się szybciej i wykonują manewr wyprzedzania z lewej strony. Tak więc wyprzedzanie takie jest uznawane za bezpieczniejsze.
Natomiast w ruchu miejskim często zdarza się z różnych przyczyn, że lewy pas w twoim kierunku ruchu będzie zakorkowany i zwyczajnie pojazdy na pasie prawym pojadą szybciej niż na pasie lewym. I taką możliwość wyprzedzania z prawej strony w obszarze zabudowanym, moim zdaniem, miał na myśli ustawodawca. A nie sytuację taką kiedy, pomimo wolnego prawego pasa, samotny jeździec, niczym bohater westernu, jedzie wolno lewym pasem i wszyscy muszą go wyprzedzać z prawej strony. Jest to bowiem sytuacja nienaturalna i potencjalnie niebezpieczna. No chyba, że będzie z tego pasa zaraz skręcał w lewo, no to OK.
Jeżeli jedziesz już pasem gdzie pojazdy poruszają się szybciej, nie ma przed tobą niekierowanego skrzyżowania lub niekierowanego przejścia dla pieszych, to po prostu przejeżdżasz obok tych wolniejszych na sąsiednim pasie i to jest całe wyprzedzanie, żadnej trudności tu nie ma.
Sekwencja czynności
Jeżeli natomiast jedziesz pasem gdzie pojazdy poruszają się wolniej, doganiasz poprzedzający pojazd, to główna trudność polega jedynie na zmianie pasa ruchu. Jedziesz więc za poprzedzającym pojazdem, który porusza się znacznie poniżej aktualnie bezpiecznej i dopuszczalnej na tym odcinku drogi prędkości. Wyprzedzenie go ma rzeczywiście sens. Na podstawie tego co widzisz w tej chwili jesteś przekonany, że nie będzie zaraz niekierowanego skrzyżowania lub niekierowanego przejścia dla pieszych, ani też ograniczenia prędkości, czy zakazu wyprzedzania. Kierujący poprzedzającym pojazdem nie sygnalizuje, że będzie skręcał lub zmieniał pas ruchu. Kierujący za tobą, jeżeli jest, też nic nie sygnalizuje.
Początkowe warunki są spełnione, decydujesz, że będziesz wyprzedzał.
- Jeżeli trzeba, zmieniasz bieg na taki, który po wciśnięciu pedału gazu, pozwoli ci na jak najszybsze i płynne wykonanie manewru.
- Zbliżasz się lekko do krawędzi pasa, żeby zobaczyć do przodu, czy jest możliwość wykonania manewru, jak wygląda dalej droga, czy może będzie zaraz skrzyżowanie, czy przejście dla pieszych.
Podjechanie bliżej krawędzi pasa sugeruje od razu kierującemu jadącemu za tobą, jak i temu przed tobą, że przygotowujesz się do manewru zmiany pasa ruchu i prawdopodobnie też wyprzedzania.
Widzisz do przodu, że jest możliwość wykonania manewru.
- Spoglądasz dobrze w lusterko, nie tylko rzut oka (martwe pole):
- czy ktoś z tyłu nie ma już włączonego kierunkowskazu, czyli czy przed tobą nie rozpoczął już manewru wyprzedzania,
- czy ktoś z tyłu nie jest na pasie obok, w trakcie manewru wyprzedzania.
Jeżeli jest, musisz czekać. Jak przejedzie jeszcze raz sprawdzasz i oceniasz wszystko od początku.
Jeżeli z przodu jest wszystko OK, z tyłu jest wszystko OK.
- Włączasz kierunkowskaz.
- Zmieniasz pas ruchu i od razu przyspieszasz, wyłączasz kierunkowskaz jeżeli się sam nie wyłączył.
- Przejeżdżasz w bezpiecznej odległości obok wyprzedzanego pojazdu.
- Zależnie od sytuacji na drodze i twojego celu, sygnalizujesz i wracasz na swój pas, wyłączasz kierunkowskaz jeżeli się nie wyłączył, albo pozostajesz dalej na pasie którym jedziesz.
Jeżeli zamierzasz wrócić na swój pas, którym jechałeś, musisz być pewien, że wyprzedzany pojazd jest już z tyłu i w bezpiecznej odległości. Częsty błąd to zbyt szybki powrót na swój pas, czyli zajechanie drogi wyprzedzanemu pojazdowi.
Dziwne hamowanie
Do całej treści powyżej jest duża uwaga. Niezależnie od tego czy pojazd przed tobą na pasie obok jedzie wolniej, z tą samą prędkością, czy szybciej od ciebie, jeżeli zauważysz, że choć nie sygnalizuje zamiaru zmiany pasa ani kierunku ruchu, ale nagle zaczyna szybko zwalniać lub hamuje, to powinna ci się w głowie natychmiast zapalić pomarańczowa lampa ostrzegawcza wielkości kierownicy od samochodu. Niemal pewne jest, że nie robi tego bez powodu. Coś się dzieje na drodze, tylko tego jeszcze nie widzisz. Jeżeli szybko zwalnia, też zwalniaj, jeżeli hamuje, też hamuj, przynajmniej do momentu, kiedy będziesz pewien co się dzieje. Najczęściej przyczyną takiego zachowania będzie pieszy wchodzący na przejście dla pieszych, które jest przed tobą, ale nie zwróciłeś na nie uwagi. Lub też jakiś człowiek lub zwierzę wchodzi lub wbiega na jezdnię.
Poza obszarem zabudowanym
Poza obszarem zabudowanym jest istotna zmiana. Mianowicie na jezdni dwukierunkowej z prawej strony wolno ci wyprzedzać jeżeli na jezdni są wyznaczone nie dwa, a co najmniej trzy pasy w twoim kierunku ruchu.
Ogólna zasada się jednak się nie zmienia, kierujący powinien się poruszać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. A więc przy trzech pasach w twoim kierunku ruchu generalnie powinieneś poruszać się pasem prawym, jeżeli to nie jest możliwe to pasem środkowym, i ponownie jeżeli to nie jest możliwe to dopiero pasem lewym. Dla kierowców intuicyjne stało się, że pojazdy poruszają się szybciej i wykonują manewr wyprzedzania z lewej strony. Tak więc na jezdni dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym, gdzie są co najmniej trzy pasy w twoim kierunku ruchu, wyprzedzanie z prawej, choć dozwolone w tej sytuacji, to jednak zawsze jest bardziej ryzykowne niż wyprzedzanie z lewej.
Podobnie jak na obszarze zabudowanym główna trudność wykonania manewru polega jedynie na ocenie możliwości i zmianie pasa ruchu. Sekwencja czynności taka sama.
Radości z jazdy.
Kieruj mądrze, jedź odpowiedzialnie.